هوش مصنوعی از آن دسته مسایلی است که بسیاری از شرکت های بزرگ فناوری سرمایه گذاری زیادی روی آن انجام داده اند، چرا که هوش مصنوعی را باید موضوع داغ دنیای فناوری و حتی شکل دهنده زندگی آتی بشر دانست. دو بازیگر بزرگ این عرصه مایکروسافت و گوگل هستند که هر یک سعی دارند در این پیکار پیروز شوند و پرچمدار موج بعدی دنیای فناوری شوند.

در هفته ای که گذشت گوگل و مایکروسافت راهکارها و دستاوردهای جدید خود را در عرصه هوش مصنوعی رونمایی کردند. در این هفته گوگل پروژه People + AI Research را معرفی کرد، این برنامه پروژه جدیدی است که می‌خواهد پیشرفت های زیادی را در زمینه استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کند. برطبق وبلاگ رسمی که گوگل بدین منظور اختصاص داده، در طی این پروژه قرار است تا محققان زیادی از بخش های مختلف گوگل و دیگر موسسات تحقیقاتی گردهم آمده تا به‌صورت موثری شیوه تعامل مردم با هوش مصنوعی را بازطراحی کنند. بخش عمده تمرکز این برنامه به انسان و نحوه تعامل وی با هوش مصنوعی از جمله اپلیکیشن های مورد استفاده در این زمینه، معطوف شده است. گوگل برای نتیجه گیری بهتر در این زمینه اعلام کرده که ابزارهای بینشی و ادراکی Facets Overview and Facet Drive را به صورت منبع باز درخواهد آورد تا مهندسان هوش مصنوعی بتوانند قلب این سرویس را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و یادگیری ماشینی را از نزدیک مطالعه و بررسی کنند.

در همین زمینه این شرکت اعلام کرده:

ما معتقدیم که این همکاری و دسترسی مهندسان به منبع سرویس ما اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که پرورش اطلاعات یک نکته کلیدی در سیستم های هوش مصنوعی مدرن است، این مسئله البته عموما باعث سردرگمی مهندسان تازه کار است. در حقیقت یکی از نکات تمایز و تفاوت مهندسی یادگیری ماشینی با برنامه نویسی معمولی نیاز به اطلاعات و داده های زیاد علاوه بر کدنویسی و اشکال زدایی است.  با استفاده از سرویس Facets مهندسان قادر خواهند بود ساده تر اشکالات کارهای خود را برطرف ساخته و کاری را که مشغول انجامش هستند بهتر درک کنند.

در بخشی از این پروژه به‌نظر می‌رسد گوگل تمرکز زیادی بر ساخت موتور یادگیری ماشینی با محوریت انسان یا HCML نشان داده است، این موتور می‌تواند هوش مصنوعی را در شناخت نیازهای واقعی انسان یاری کند. این پروژه مسایل تحقیقاتی نظیر افزایش دمای زمین، پیشرفت های پزشکی یا حتی امور پیش پا افتاده ای نظیر تشخیص تغییر زبان نگارش در کیبورد را نیز تحت پوشش قرار خواهد می‌دهد.

مایکروسافت نیز در هفته اخیر آزمایشگاه تحقیقات هوش مصنوعی خود را که هوشمندانه “Microsoft Research AI” نامگذاری کرده است، معرفی کرد. پروژه تحقیقاتی مایکروسافت مانند گوگل کاربرد هوش مصنوعی در زمینه های مختلف را هدف قرار داده است. مایکروسافت تیمی از دانشمندان را برای کار در آزمایشگاه خود در ردموند استخدام کرده است، تیم دانشمندان استخدامی مایکروسافت بسیار جامع و گسترده می‌باشند چرا که در این تیم حتی روانشناسان شناختی نیز حضور دارند.

اپل و فیسبوک نیز در زمینه هوش مصنوعی اهداف و آرزوهای خاص خود را دنبال می‌کنند، که البته غول شبکه های اجتماعی دنیا در این زمینه اندکی از شرکت کوپرتینویی جلوتر است. البته آنچه که مسلم است در عرصه هوش مصنوعی مایکروسافت و گوگل در قیاس با دو رقیب دیگر دست بالا را دارند و به مراتب جلوتر هستند. علاوه بر این چهار بازیگر بزرگ دنیای فناوری شرکت ها و استارتاپ های کوچکی نیز در تلاش هستند تا راهکارهای خود را در این زمینه معرفی کنند، تا شاید مورد توجه یکی از این چهار شرکت بزرگ قرار بگیرند و بدان ملحق شوند.

در حال حاضر اتوماسیون موضوع بسیار داغ دنیای فناوری است و برای لمس تاثیرات این پدیده حتما نیاز به بررسی سایت های فناوری نیست.

در حال حاضر اتوماسیون یکی از موضوعات بسیار داغ دنیای فناوری است. برای لمس تاثیر خارق العاده این پدیده حتما نیاز به مطالعه و بررسی سایت های فناوری نیست، برای مثال کافی است تا کرتانا را در دستگاه ویندوزی خود صدا کنید یا اینکه سراغ دستیار دیجیتال گوشی اندرویدی خود بروید. این ها مثال های عینی و ملموسی از نقش اتوماسیون و هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما هستند.

تجربه هوش مصنوعی در دنیای امروز صرفا محدود به گوشی های هوشمند، کامپیوترها و بلندگوهای هوشمند نیست، هوش مصنوعی پای خود را صنعت خودروسازی نیز بازکرده است. اگر در ایالات متحده زندگی می‌کنید و از تمکن مالی خوبی برخوردار هستید با خرید یک دستگاه تسلا مدل اکس کارکرد این پدیده را خودرو و رانندگی لمس خواهید کرد.

برای شرکت هایی نظیر مایکروسافت و گوگل پریدن در قطار هوش مصنوعی همچنین به معنی تلاش در جهت تثبیت موقعیت خود در بازار نیز می‌تواند باشد. گوگل کار خود را به‌عنوان یک موتور جستجو شروع کرد، اما با توجه به اینکه اینترنت از مرز کامپیوترها و گوشی های هوشمند عبور کرده و راه خود را به دیگر وسایل و دستگاه ها باز کرده است و در آینده نزدیک دیگر دستگاه ها را نیز فتح خواهند کرد. بنابراین گوگل مجبور است تا در این آینده نیز جایگاه خود را حفظ کند.

شرایط مایکروسافت نیز از چهاتی مانند گوگل است، مایکروسافت کار خود را با کامپیوترهای شخصی شروع کرد، اما با توجه به کمرنگ شدن نقش کامپیوترهای شخصی در زندگی روزمره کاربران این شرکت نیز مجبور است تا استفاده های جدیدی برای محصولات خود پیدا و تعریف کند. پروژه AI for Earthمایکروسافت مثال خوبی از این مسئله است، این شرکت ابزارها و راه حل های هوش مصنوعی خود را به محققان و سازمان هایی که در زمینه حل مشکل گرمای زمین اشتغال دارند قرار پیشنهاد می‌کند.

تمامی این تلاش ها صرفا برای پیشرفت هوش مصنوعی نیست، حقیقت این است که بخش زیادی از این تحقیقات برای افزایش فروش است، این شرکت ها در پی تعریف کاربردهای سودمند برای فناوری های خود هستند تا مشتریان را به محصولات جدید خود جذب کنند. به عبارت دیگر شرکت های دنیای فناوری در حال آماده شدن برای انقلاب بعدی دنیای فناوری هستند، بنابراین هر شرکتی که بتواند زودتر به نتیجه برسد و از طرف دیگر کاربران را بیشتر با محصول خود آشنا سازد پیروز این نبرد خواهد بود. چرا که در سال های پیش رو هوش مصنوعی نقش به مراتب پررنگ تری در زندگی ما پیدا خواهد کرد و هر شرکتی که مدت بیشتری در این عرصه همراه کاربران بوده احتمالا پیروز میدان خواهد بود.

اینکه کدام شرکت پیروز این نبرد خواهد بود مشخص نیست، اما آنچه که مسلم است پیروز این نبرد الزاما شرکتی با بهترین موتور هوش مصنوعی نخواهد بود، بلکه هر شرکتی که بتواند بیش از سایرین لزوم استفاده از این فناوری و مزایای آن را برای بشر، در بازار و میان کاربران اثبات کند پیروز این میدان خواهد بود.

منبع : 

ANDROIDCENTRAL